Conversieratio verhogen; het optimale rendement halen uit jouw website

– Conversieratio berekenen
– Hoe Conversie verhogen? Meer Bezoekers!
– Conversieratio verhogen
– Gemiddelde conversieratio AdWords

Wat is nu precies de conversieratio? De conversie is het aantal bezoekers dat daadwerkelijk een actie 11uitvoert. De conversie kan de aanschaf van een product zijn, een inschrijving, het bekijken van een video of het doorklikken naar een pagina.

Vaak denken mensen bij conversie aan het aantal producten dat wordt verkocht, maar dat is niet in alle gevallen zo. Als jouw doel is om mensen in te laten schrijven voor een nieuwsbrief, dan telt iedere inschrijving mee voor de conversie.

Echter zijn de meest gebruikte conversiepunten de voltooide bestelling online en een ingevuld contactformulier c.q. offerteaanvraag.

Conversieratio berekenen

De conversieratio berekenen oftewel het conversiepercentage is vrij eenvoudig. Wil je weten wat het conversieratio over het aantal verkochte producten is, dan bekijk je hoeveel bezoekers jouw website heeft gehad in de afgelopen maand en hoeveel aankopen er zijn gedaan.

Het aantal verkochte artikelen : het aantal bezoekers x 100 = conversieratio.

Het conversiepercentage van de gemiddelde website ligt rond de 1,5%. Wil jij de conversie verhogen? Dat kan je prima zelf als je bereidt bent jezelf erin te verdiepen.

conversieratio berekenen

Hoe Conversie verhogen? Meer Bezoekers!

Er zijn verschillende manieren waarop je de conversie kunt vergroten. De conversie vergroot je op de eerste plaats door meer bezoekers naar jouw website te trekken. Dit kan je bereiken door bijvoorbeeld online adverteren;

Online adverteren in Google

Adverteren in Google zorgt ervoor dat je in de zoekresultaten gegarandeerd bovenaan verschijnt, waardoor je door maar liefst 90% van alle internetbezoekers die op het desbetreffende woord zoeken, wordt gezien.

Online adverteren op Facebook

Naast Google kun je ook via Facebook jouw website promoten. Het voordeel aan Facebook is de lage concurrentie. Daarnaast kun je op Facebook jouw eigen doelgroep bepalen op basis van locatie, leeftijd, geslacht en interesses.

Online adverteren Bing

Naast Google is Bing ook een populaire zoekmachine. Echter wordt de zoekmachine wel veel minder gebruikt dan bijvoorbeeld Google, wat inhoudt dat bedrijven hun adverteerbudget liever aan de laatstgenoemde besteden. Hierdoor kun je op Bing in een korte tijd eenvoudiger groots resultaat boeken.

Het nadeel van online adverteren is het prijskaartje. Het kost erg veel geld om bovenaan in de zoekmachines te blijven staan en stop je met adverteren, dan zal Google jouw website weer beoordelen op basis van de inhoud waardoor je in positie daalt.

SEO optimalisatie

Geen geld in online adverteren, maar wat dan? Het is het beste om jouw geld wijs te besteden. Investeer in iets dat op de lange termijn effect heeft.

Het optimaliseren van jouw website is daar een goed voorbeeld van. Hoe beter jouw website is geoptimaliseerd, hoe hoger deze scoort in de zoekmachines en hoe groter jouw conversie zal zijn.

Conversieratio verhogen

Om de conversieratio op jouw website te verhogen dien jij jouw website c.q. webshop te verbeteren. Veel meer bezoekers zal er vaak toe leiden dat er meer verkocht zal worden. Maar hoe haal je het optimale uit het aantal bezoekers wat je op jouw website hebt. Oftewel, hoe optimaliseer jij jouw website?

1. Spreek de doelgroep aan.

Zorg dat jouw teksten helder geschreven zijn en creëer een overzichtelijke lay-out.
Een bezoeker scant jouw website slechts enkele seconde en besluit dan om te blijven of om verder te zoeken op het internet. Zorg dat de eerste indruk goed is.

2. Ben duidelijk over jouw Unique Selling Point

Waarom is het product dat jij verkoopt zo geniaal? Of waarom moet de klant bij jouw bedrijf de desbetreffende dienst afnemen? Ben duidelijk over wat jouw product of dienst zo uniek maakt.

3. Doseer de content

Bombardeer jouw bezoeker niet met een ton aan informatie in slechts een mini-stukje tekst. Verdeel de informatie in overzichtelijke blokken en zorg bovendien voor een overzichtelijk tafereel. Gebruik (tussen)koppen om de tekst nog leesbaarder te maken en afbeeldingen die het geheel onderbreken.

4. Kies het juiste design

Zoals hierboven aangegeven, scant een bezoeker jouw website in slechts enkele seconde. Bevalt het ze niet, dan zullen ze direct wegklikken. Zorg dat je een design kiest dat mensen aanspreekt.

Ben helder in datgene jij aanbiedt. Plaats duidelijke afbeeldingen over het desbetreffende product en zorg dat de huisstijl van jouw website hierop aansluit. Mensen moeten bij het aankomen op jouw website direct in de gaten hebben wat het is jij aanbiedt.

6. Bied zogenoemde ‘over de streep trekkers’ aan

Zorg ervoor dat het voor bezoekers aantrekkelijk is om direct te bestellen. Hier zijn diverse methodes voor. Veel gebruikte methodes zijn een tijdelijke korting of het ontvangen van bonus producten.

7. Overtuig de bezoeker maar push niet

Het is belangrijk dat jouw teksten mensen enthousiasmeren. Deel alle relevante informatie met de lezer en overtuig ze van jouw product of dienst. Ben jij ervan overtuigd dat jouw product het beste van het beste is? Vertel dit dan, maar zorg ervoor dat je niet overdrijft of opdringerig overkomt.

8. Zorg voor aantrekkelijke en duidelijk aanwezige navigatie-items

Is de bezoeker na het lezen van jouw teksten overtuigd van jouw product of dienst, dan wil jij dat ze overgaan tot actie. Zorg ervoor dat, ongeacht wat de actie is (aankoop of bijvoorbeeld een offerteaanvraag), het duidelijk is waar zij dit kunnen doen. Als men moet gaan zoeken naar de doorklik link of het contactformulier is de kans op afhaken groot.

9. Richt je op kwalitatieve bezoekers

Het is belangrijk om te weten waar jouw bezoekers vandaan komen. Weet jij via welke kanalen en op welke manier jouw bezoekers op jouw website belanden, dan kan jij jouw landingspagina’s en marketing strategie daarop aanpassen.

conversieratio adwords

Gemiddelde conversieratio AdWords

Wanneer mensen erover denken om geld te investeren in Google Adwords, willen ze graag de gemiddelde conversieratio weten. Echter is dit zeer afhankelijk van de branche waar jij je met jouw product of dienst in bevindt.

Gemiddeld ligt het conversieratio van Google Adwords op 2,7%. Afhankelijk van jouw branche en jouw adverteerbudget kan het conversieratio hoger of lager liggen.

Het is logisch dat jij wilt weten wat jouw conversieratio is en die van jouw concurrent. Op deze manier kan je tenslotte afmeten hoe goed jij het ten opzichte van andere webshops in jouw branch doet.

Staar je echter niet blind op de percentages van andere webshops; je weet niet hoeveel geld zij investeren en hoe lang zij al aan de weg timmeren. Focus je op het optimaliseren van jouw website en zorg dat je jouw conversieratio verhoogt. Zodat jij je binnen een aanzienbare tijd meer succes hebt op internet en jouw concurrenten voorbij streeft.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *